Vår granne filmar oss, vad kan vi göra?

Hej! Vår granne har sedan 2021 systematiskt fotograferat och filmat mig, maken, inhyrd arbetskraft etc i hemlighet. Grannen har befunnit sig inne i sitt hus övervakat oss via ett fönster i sitt hus. Grannen har vid flertal tillfällen även skrämt våra barn och deras gäster med sitt gapande och skrikande. (Jag kontrollerade med andra grannar om barnen/gäster varit störande men fick svaret nej). Grannen har även kommit med anklagelser om förgiftningsförsök. Materialet grannen dokumenterat i smyg har grannen skickat till kommunen för att anklaga oss för en mängd olika saker. Finns det någon rättslig åtgärd vi kan vidta för att få ett slut eller åtminstone stävja grannens agerande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag att använda mig av Brottsbalken (BrB) och förklara vad du och din familj kan göra åt er grannes agerande.

Är det brottsligt att fota och filma någon i hemlighet?

Kränkande fotografering är ett brott som finns i 4 kap 6a § BrB. För att detta brott ska anses begånget krävs dels att det används ett tekniskt hjälpmedel för att filma eller fotografera personen i fråga. Det kan exempelvis vara en mobil, kamera eller liknande.  Jag tolkar det som att er granne använt sig av något av dessa tekniska hjälpmedel.

För att kränkande fotografering krävs ytterligare att det skett olovligen och i hemlighet. Det betyder att fotograferingen/filmningen skett utan att ni vet om det och utan ert samtycke. Som du beskriver er situation så verkar denna punkt också uppfylld.

Slutligen krävs det att fotograferingen/filmningen skett inomhus i en bostad, omklädningsrum eller liknande. Om man blir fotograferad utomhus i trädgården, på balkongen eller altanen omfattas handlingen alltså inte av brottet.

Ofredande

Om det är så att ni har blivit filmade när ni har varit i er trädgård kan er granne möjligtvis ha begått brottet ofredande, 4 kap 7 § BrB. Brottet innebär att en person agerar med ett hänsynslöst beteende och det innebär en kännbar frihetskränkning för den som blir utsatt. Att filma någon i exempelvis dennes trädgård är inte olagligt i sig. Men beteendet hur man filmar kan vara brottsligt. Om er granne gör det på ett hänsynslöst sätt och ni flertalet gånger bett grannen att sluta så kan det handla om ett ofredande.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan er granne ha begått kränkande fotografering eller ofredande. Mitt råd till er är att kontakta polisen för att höra deras synpunkter och om detta är ett ärende som de kan ta vidare.

Jag hoppas att ni har fått svar på er fråga och om ni undrar något mer är ni varmt välkomna att ställa ytterligare frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare