FrågaFAMILJERÄTTFaderskap14/09/2021

Varför donatorn blir förälder vid heminsemination

Hej,

Jag har planer på att använda mig av privat spermadonation för att bli mamma. Donatorn ska varken ha rättigheter eller skyldigheter gentemot barnet. Vad behöver jag göra rent juridiskt för att verkställa detta? Kan jag t.ex. få hjälp av jurist att skriva ett avtal mellan mig och donatorn? Donatorn kommer inte vara någon jag känner speciellt väl så vill gärna ha ett tydligt avtal ifall en situation senare skulle uppstå varpå han kräver umgänge med/vårdnad av barnet eller liknande. Har kontaktat flera juristbyråer men inte hittat någon som kan hjälpa mig med det är, hade varit oerhört tacksam om jag kunde få hjälp av Lawline.

Ha en fortsatt trevlig dag,

Med Vänlig Hälsning,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag berättar om rättsläget vid privat heminsemination i Sverige idag. Jag uppfattar din fråga som att du undrar om det går att inseminera hemma (inte inom vården eller annan privat klinik) utan att donatorn får status som förälder till barnet.

Föräldraskap och avtalsfrihet

Inom många områden har man avtalsfrihet. Då kan man avtala om hur man vill lägga upp något. Det finns dock vissa områden där man inte får bestämma själv. Ett sådant är föräldraskap.

Vem som får utföra insemination från en man som kvinnan inte är gift eller sambo med

I Sverige är det bara offentligt finansierade sjukhus som får utföra insemination med spermier från en man som kvinnan varken är gift eller sambo med (lag om genetisk integritet m.m. 6 kap. 2 §). Inseminationen ska ske under överinseende av en läkare som har specialistkompetens i gynekologi och obstetrik (lag om genetisk integritet m.m. 6 kap. 2 §).

Donatorn blir juridisk förälder

Efter en heminsemination anses donatorn som juridisk förälder till barnet. Socialtjänsten (familjerätten) är skyldig att genomföra en faderskapsutredning och på så sätt försöka ta reda på vem det är som har donerat spermier.

Ensamstående kallas till socialtjänsten (familjerätten)

Socialtjänsten kallar ensamstående som får barn för en faderskaps- eller föräldraskapsutredning. Det görs efter att barnet är fött och fått ett personnummer. Faderskapsutredningen kan läggas ner, exempelvis om barnet blivit till genom befruktning på klinik utomlands och det kan intygas. Om det senare framkommer information om donatorn kan dock faderskapsutredningen tas upp igen.

Sammanfattning

Det du beskriver, att inseminera privat utan att det uppstår ett faderskap mellan donatorn och barnet, är inte rättsligt möjligt i Sverige idag.

Utifrån uppgifterna i din fråga är det vad jag kan säga just nu. Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felix HöglundRådgivare