Vem ansvarar för att bevisa om en gåva utgör förskott på arv?

Jag har fått en gåva i form av en summa pengar av släktingar som satts in direkt på mina bankkonton. Men eftersom det inte är avsett att vara ett förskott på arvet så behöver man ju ha gåvobrev till. Men dessa gåvor har jag fått utan att ha upprätthålla något gåvobevis.

Kan man skriva ett i efterhand även om gåvan redan getts förutsatt att givaren fortfarande är vid liv, eller hur/vad gör jag nu för att det ska lagligt gälla som en gåva och inte ett förskott på arvet?

Läste på nätet att man ej kan skriva ett gåvobrev i efterhand, men om detta stämmer. Hur giltlighetsförklarar jag dem redan mottagna gåvorna?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag har tolkat frågan är det två saker du undrar över:

- Om du behöver bevis för att gåvan du fått inte utgör förskott på arv.

- Om det i efterhand går att skapa bevis för att gåvan inte utgör förskott på arv.

Regler om förskott på arv finns i ärvdabalken. Jag kommer nedan förklara vad som gäller i de situationer du undrar över. I mitt svar kommer jag utgå från att dina släktingar inte är dina föräldrar. Jag kommer även inledningsvis utgå från att dina föräldrar är vid liv. Efter det kommer jag förklara hur situationen kan förändras om en av dina föräldrar inte är vid liv.

Du behöver inte bevisa att gåvan du fått av dina släktingar inte utgör förskott på arv

Den gåva du fått av dina släktingar antas inte utgöra förskott på arv (6 kap. 1 § ÄB). Att gåvan inte antas utgöra förskott på arv är av betydelse för bevisningen. Du kommer i utgångspunkt inte behöva bevisa att gåvan inte utgör förskott på arv. Om någon annan tycker att gåvan utgör förskott på arv är det den personen som behöver bevisa att så är fallet. Det kan ändå vara bra för din del att ha bevis som styrker att gåvan inte utgör förskott på arv om en domstolsprocess skulle uppstå.

Bevisning för att en gåva inte utgör förskott på arv kan skapas efter gåvans givande

Om du skulle behöva bevisa att gåvan inte utgör förskott på arv behöver du bevisa vad dina släktingar avsett med gåvan. Det är alltså dina släktingars avsikt som är avgörande. I ditt fall vill du bevisa att dina släktingar avsett att deras gåva till dig inte skulle utgöra förskott på arv. Dina släktingars avsikt kan bevisas bland annat genom att de skrivit ett dokument avseende vilken avsikt de hade med gåvan.

Vilken avsikt dina släktingar haft med gåvan skulle de ha kunnat skriva i exempelvis ett gåvobrev i samband med att du fick gåvan. Som jag förstått det så har inte dina släktingar skrivit ett gåvobrev eller något annat dokument där deras avsikt framkommer. Vilken avsikt dina släktingar haft kan de ändå skriva i efterhand, exempelvis i ett testamente (NJA 1996 s. 428). Om dina släktingar som gett dig gåvan fortfarande är vid liv kan de alltså fortfarande uttrycka vilken avsikt de haft med gåvan.

Svaret kan ändras om en av dina föräldrar inte är vid liv

I ett visst scenario så kan det ändå bli du som måste bevisa vilken avsikt dina släktingar haft med gåvan. Det avgörande är vilka släktingar som gett dig gåvan och att du ska vara den närmsta arvingen till de släktingarna. Eftersom jag utgår från att släktingarna inte är dina föräldrar behöver släktingarna vara släktingar i rakt uppåtstigande led till dina föräldrar för att scenariot ska kunna inträffa. Med rakt uppåtstigande led avser jag dina föräldrars föräldrar, far- och morföräldrar och så långt de har levande släktingar i det ledet. Att det uppåtstigande ledet är rakt innebär att det inte omfattar syskon eller andra släktingar till dina föräldrar, mor och farföräldrar eller någon annan som omfattas i det rakt uppåtstigande ledet. För att scenariot ska kunna inträffa behöver även de släktingar som gett dig gåvan vara dina närmaste levande släktingar i det rakt uppåtstigande ledet då gåvan gavs.

Jag illustrerar scenariot ovan med ett exempel:

Dina släktingar som gett dig gåvan är din mormor och morfar. När de gav dig gåvan var din mamma inte längre vid liv.

I detta scenario är det du som behöver bevisa att gåvan inte utgör förskott på arv. Om du inte kan bevisa att så är fallet måste du räkna av det belopp du fått i gåva som förskott på arv (6 kap. 1 § ÄB).

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Vänligen,

Edvin StrandfältRådgivare