Vem kan anmäla misstänkt bedrägeri?

Kan vem som helst anmäla ett misstänkt brott om bedrägeri mot enskild person, t.ex. i nära relation: en person lurar pengar av en förståndshandikappad? typ sol och våra.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om vem som helst kan anmäla misstänkt bedrägeri, särskilt misstänkt bedrägeri riktat mot närstående. Bestämmelser om brott, däribland bedrägeri, finns i brottsbalken. Jag kommer därför att utgå från denna i mitt svar.

Vem kan anmäla ett brott?

Som regel kan vem som helst anmäla ett brott. En enskild person behöver därför inte själv ha utsatts för ett visst brott för att kunna anmäla det till polisen.

För vissa brott finns emellertid vissa åtalsbegränsningar. Detta betyder att de endast kan beivras, d.v.s. åtal väckas av åklagare, om de angetts till åtal av målsäganden alternativt om det är påkallat ur allmän synpunkt (detta beror på att målsäganden i vissa fall anses ha intresse av att ett visst brott inte blir föremål för åtal (se Bäcklund, Johansson, Trost, Träskman, Wennberg & Wersäll, Brottsbalken (25 november 2022 JUNO), kommentaren till 9 kap. 12 §)). Detta gäller bl.a. bedrägeri och ringa bedrägeri när de riktas mot närstående (9 kap. 12 § brottsbalken). Det gäller dock inte för grovt bedrägeri. Detta brott faller istället under allmänt åtal (9 kap. 12 § brottsbalken och 20 kap. 3 § rättegångsbalken).

När det är påkallat ur allmän synpunkt att åtala ett brott måste avgöras utifrån omständigheterna i det enskilda fallet (se Bäcklund, Johansson, Trost, Träskman, Wennberg & Wersäll, Brottsbalken (25 november 2022 JUNO), kommentaren till 8 kap. 13 §)). Det går därmed inte att säga att ett visst brott, ur allmän synpunkt, skulle påkalla åtal, särskilt inte utan att känna till de särskilda omständigheterna i just det fallet.

Sammanfattning

Som regel kan vem som helst anmäla ett brott. För att åtal ska väckas för bedrägeri eller ringa bedrägeri riktat mot en närstående krävs dock att målsäganden själv anger brottet till åtal eller att det är påkallat ur allmän synpunkt att åtal väcks. Detta gäller dock inte för grovt bedrägeri riktat mot närstående. Skulle det, i ditt fall, röra sig om ringa bedrägeri eller bedrägeri av normalgraden skulle målsäganden därmed själv, trolivgtvis, behöva ange brottet till åtal. Eftersom det beror på omständigheterna i det enskilda fallet huruvida det är påkallat ur allmän synpunkt att väcka åtal för ett visst brott kan jag inte på rak arm säga om detta skulle vara aktuellt i ditt fall. Det är inte omöjligt att hänsyn skulle kunna tas till att det är en sårbar person som utsatts för brott. Detta är dock bara spekulation.

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare