Vid sambos bortgång

Min sambo har avlidit. Äger 50-50 av huset. Han hade skrivit ett samboavtal, gåvobrev samtliga bevittnade. . Vad gäller för mig.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis vill jag säga att jag beklagar sorgen. Som sambo ärver man inte varandra automatiskt. Därför krävs det att din sambo skulle ha upprättat ett testamente för att du ska få ärva. Du har dock rätt att begära en bodelning (18 § sambolagen).

Vad gäller samboavtal och gåvobrev framgår det inte av din fråga om dessa är förmånliga för dig; exempelvis om dessa ger dig rätt till din sambos tillhörigheter. I annat fall kan samboavtal och gåvobrev användas för att säkerställa att eventuella arvingar får ta del av din sambos tillgångar. Det framgår inte heller av frågan huruvida du och din sambo har gemensamma barn, eller om din sambo har egna barn från ett tidigare förhållande. Dessa saker kan påverka egendomsförhållandena nu när din sambo gått bort. Om din sambo har egna barn innebär detta att de tillsammans med dig äger ert hus. Då behöver ni komma överens om barnen vill få ut sin ekonomiska vinst ur huset eller ej. Det kan antingen innebära att du får köpa ut barnen eller att huset måste säljas. Det är tyvärr omöjligt att ge dig ett fullständig svar utan närmre kännedom om din sambos familjeförhållanden, hans tillgångar och hans eventuella arvingar.

Jag rekommenderar att du antingen skickar in en till fråga med mer information eller att du tar kontakt med en familjerättsjurist.

Med vänlig hälsning,

Liv StålhammarRådgivare