Vilket värde ska räknas av som förtida arv? Kan man göra avdrag för reparationskostnader?

Jag och min bror har fått varsin bil av vår pappa innan han dog. Nu ska vi värdera våra bilar då detta är förskott på arv, vad gäller 1. är det värdet då bilen gavs till mig (7 år sen och då var bilen 7 år gammal) och när min bror gavs en bil (5 år sen och då var bilen 3 år gammal) eller 2. ska vi utgå ifrån dagens värde av båda bilarna?

Min bror vill dra bort 15000 för reparationskostnaderna, är det korrekt?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Enligt Ärvdabalken 6:3 skall avräkning ske med egendomens värde vid gåvotillfället. Alltså ska ni räkna med värdet på respektive bil vid tillfället då ni fick bilarna (värdet för 7 respektive 5 år sedan).

Reparationskostnader på 15 000kr ska inte räknas av från förskottet på arvet, utan beloppet som egendomen var värd är det belopp som ska tas upp som förskott på arv, jfr Ärvdabalken 6:3.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare