Accepterade viss lön - har vi ingått ett anställningsavtal?

Hej! Jag sökte jobb och fick ett erbjudande i mejl före jul där det uttryckligen står en siffra för månadslön samt att den sannolikt kommer höjas efter årsskiftet, och med fråga om jag tackar ja till den lönen. Nu har jag kontakt med en annan person angående kontraktsskrivning och får då höra att det blivit fel och den lönen inte gällde utan att jag får en lite lägre lön. Får dom skylla på att det blivit fel i efterhand eller räknas det som ett ingått avtal?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du via mejl accepterade den erbjudna lönen, men att det varken i samband med detta eller senare skrevs under något anställningsavtal.

Den fråga som aktualiseras här är vad som krävs för att ett avtal ska anses ingått i en anställningssituation. Ett anställningsavtal är inte ett formalavtal – d.v.s. ett avtal som kräver viss form för att vara giltigt, t.ex. skriftlighet – och kan därför ingås på flera olika sätt.

Avtalsmodell anbud och accept

Det första sättet på vilket ett anställningsavtal kan ingås är enligt den traditionella avtalsrättsliga modellen med anbud och accept. Enligt denna krävs samstämmiga viljeförklaringar från arbetsgivare respektive arbetstagare som båda uttrycker en vilja att ingå avtal om anställning (jfr 1 § avtalslagen). Med andra ord är svaret på frågan om ett avtal ingåtts helt beroende av den specifika situationen. Det är visserligen tänkbart att ett anställningsavtal kan anses ingått utan att arbetsgivaren uttryckligen frågat om arbetstagaren vill ha anställning enligt vissa villkor, varpå arbetstagaren svarar ”ja”. Frågan om lön är emellertid ett vanligt inslag i de förhandlingar som kan föregå en anställning, t.ex. vid och efter en intervju, och endast ett jakande svar från arbetstagaren om huruvida denna accepterar en viss lön är antagligen inte tillräckligt för att ett anställningsförhållande ska anses ha uppkommit.

Avtalsmodell vårdslöshet

Utöver den traditionella metoden ovan kan ett anställningsavtal ibland anses ha uppkommit genom arbetsgivarens vårdslöshet i en anställningssituation. Ett exempel på detta är att parterna har omfattande kontakter angående anställningen, och det går så långt så att arbetsgivaren frågar arbetstagaren om utformningen av visitkort m.m. I en sådan situation måste arbetsgivaren klargöra att en anställning inte har kommit till stånd för att undgå att bli bunden av ett anställningsavtal. Det är arbetstagaren som i en tvist måste bevisa att arbetsgivaren har varit vårdslös, och att ett avtal därför ska anses ingånget.

Slutsats

Utifrån att det krävs att såväl arbetstagare som arbetsgivare uttrycker en vilja att ingå avtal om anställning för att ett anställningsavtal ska ha uppkommit, bedömer jag inte att så har skett endast genom att du har godtagit en viss lön. Det är ett typiskt förhandlingsmoment även i situationer som inte resulterar i en anställning. Inte heller verkar det som att arbetsgivaren betett sig på ett sådant sätt att du har haft anledning att betrakta dig som anställd – särskilt eftersom det tycks ha funnits en medvetenhet hos er båda om en framtida kontraktsskrivning. Utifrån vad som framgår bedömer jag därför inte att ni har ingått ett bindande avtal om en viss lön.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare