FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/07/2023

Åkte bil utan säkerhetsbälte, får jag en prick i registret och påverkar det då mina möjligheter till jobb?

Hej här om dagen blev jag tagen av att åka fyra stycken i baksätet var av jag inte hade bälte! Jag är inte helt säker på vad jag blev tagen för men fick en böter, jag har precis fyllt arton ( fyra dagar innan) och undrar hur jag kommer drabbas av detta ! Kommer jag hamna i registret och vad kan påföljderna av de vara? Kan jag få alla jobb ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om du kommer få en prick i belastningsregistret och om det i sådana fall kommer påverka möjligheterna att få arbete. Eftersom du nämner att du åkte bil utan säkerhetsbälte antar jag att det var därför du fick böter då det är ett krav på att använda säkerhetsbälte, 4 kap 10 § Trafikförordningen. Regler om belastningsregister finns i Lag om belastningsregister.

När får man en prick i belastningsregistret?

Den som genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd får brott får en prick i belastningsregistret, 3 §  Lag om belastningsregister. Då du blev ålagd böter som påföljd kommer du att bli registrerad i belastningsregistret. Normalt sett finns uppgifter om bötespåföljd kvar i belastningsregistret i fem år, 17 § p.9 Lag om belastningsregister.

Kan en prick i belastningsregistret påverka möjligheterna till jobb?

Detta är en svår fråga som inte riktigt går att svara på då det bland annat beror på vad för typ av arbete det är man söker. Givetvis spelar det även roll vilket brott man har blivit dömd för. En del arbetsgivare kräver ett utdrag ur belastningsregistret och en prick i registret kan ha en avskräckande verkan på arbetsgivare. Jag tycker dock inte att du behöver oroa dig över att det skulle medföra några större svårigheter att få jobb. Att åka på en böter för att ha åkt bil utan säkerhetsbälte är ett lindrigt brott som de flesta arbetsgivare antagligen inte skulle se som ett hinder för att anställa dig. Många gånger arbetsgivare begär utdrag ur belastningsregistret handlar det om att undersöka om det finns uppgifter som visar att personen skulle vara olämplig för det givna arbetet.

Mitt råd till dig om en eventuell framtida arbetsgivare skulle vilja att du visar utdrag ur ditt belastningsregistret är att vara ärlig och förklara situationen. Då kommer det troligen inte att vara något problem.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare