FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott19/03/2020

Är det olagligt att byta ut personnumret på ett studieintyg

Hej!

Jag bor sedan drygt ett år tillbaka i en studentlägenhet där jag vid inflytt gjorde ett fake intyg på att jag studerar vilket jag i själva verket inte gör.

Nu har fastighetsägarna som driver denna studentbostad mailat ut till alla boende och bett om ett nytt intyg på att man fortfarande studerar och jag är nojjig över att dom ska komma på mig och att jag faktiskt inte pluggar...

Om dom skulle göra det, komma på att mina papper inte är äkta, kan jag juridiskt sett hamna i knipa då?

Det jag gjort är att jag lånat en väns intyg och bytt ut denne personens namn och personnummer mot mitt. Har alltså inte fejkat någon annan persons signatur eller liknande, utan använt ett riktigt intyg men bytt ut namn för att jag ska se ut som den studerande.

Vad kan hända om dom kommer på mig rent lagligt? Är det jag gjort olagligt?

Tacksam för svar! :)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det är du själv som skapat det falska intyget genom att ändra i personnumret. Jag tolkar det också som att du medvetet ändrat i intyget.

Du har begått urkundsförfalskning

Ett studieintyg är en urkund eftersom det används för att bevisa att en person studerar (14 kap 1 § 2 stycket 1 punkten brottsbalken). Du har alltså genom att byta ut personnumret ändrat i en äkta urkund. Det ändrade intyget kunde du använda som ett bevis på att du studerar fast du inte gör det. Det du har gjort uppfyller därmed de krav som finns för brottet urkundsförfalskning (14 kap 1 § brottsbalken). Eftersom du varit medveten om vad du har gjort är det ett brott (1 kap 2 § 1 stycket brottsbalken).

Vad kan hända om de kommer på dig

Om fastighetsägarna kommer på vad du gjort kan de polisanmäla dig. När en polisanmälan gjorts beslutar polisen eller åklagaren om en förundersökning ska inledas. Om en förundersökning inleds tas ett beslut om åtal ska väckas eller inte när förundersökningen är klar.

Har du fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning som har öppet måndag-fredag kl. 10.00-16.00. Numret är 08-533 300 04.

Vänligen,

Evelina TanskanenRådgivare