FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott21/05/2023

Är det tillåtet att betala annan för att skriva en hemtenta åt en?

Hej! Är det tillåtet att betala någon för att skriva en hemtenta åt en?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga om att du undrar om det är tillåtet att betala annan för att denne ska skriva ens hemtentamen. Jag tolkar således att detta gäller högskola.

De regleringar som  aktualiseras är högskoleförordningen samt brottsbalken.

Diciplinära åtgärder enligt högskoleförordningen

I enlighet med högskoleförordningen 10 kap 1 § p 1 får disciplinära åtgärder vidtas mot de studenter som försöker vilseleda vid prov eller annan studieprestation. Det nämns ingenting om att vilseledande måste ske till förmån för en själv, och således kan även den som hjälper en annan student göra sig skyldig till vilseledande och därmed riskera disciplinära åtgärder. De disciplinära åtgärder som kan aktualiseras är varning och avstängning från utbildning, i enlighet med högskoleförordningen 10 kap 2 §.

Bestämmelserna ovan om plagiering och fusk i högskoleförordningen och de disciplinära åtgärder som följer, om sådant upptäcks, gäller endast för studenter. Den som redan avslutat sina studier omfattas alltså inte, eller annan utifrån.

Urkundsförfalskning

I enlighet med brottsbalkens 14 kap 1 § kan brottet urkundsförfalskning aktualiseras. Detta då det enligt bestämmelsen är olagligt att sätta dit annans namn på uppsatser eller andra uppgifter som är personligt bedömda. Således kan den som hjälper annan begå urkundsförfalskning.

Sammanfattande bedömning

Alltså, gäller att den som betalar annan för att denna ska skriva ens hemtentamen, kan riskera både varning och avstängning från utbildningen i enlighet med högskoleförordningen, samt kan denne som tar emot betalning och hjälper annan med att skriva hemtentamen, göra sig skyldig till urkundsförfalskning enligt brottsbalken då denna sätter annans namn på sitt arbete.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare