Är man tillsvidareanställd när det finns omständigheter som talar för en sådan anställningsform trots att arbetsgivaren kallar anställningen för ett vikariat?

Har varit anställd hos samma arbetsgivare (en kommun) i en oavbruten serie visstidsanställningar från september 2021. Senaste är en särskild visstid från 2023-01-01 "längst till" 2023-06-30. Nu är jag erbjuden ett vikariat för en som ska vara föräldraledig från 2023-04-20 och "längst till" februari 2024. Är jag då fast på samma ställe till februari 2024 utan möjlighet att ta ett annat jobb? Eller kan jag kallt räkna med att jag är LAS:ad från 1 mars 2023, enligt övergångsregler, och kan räkna med att jag har en tillsvidareanställning med vanlig uppsägningstid? Oavsett om det står visstid och vikariat på anställningsavtalet för vikariatet? Om det dyker upp ett annat intressant jobb vill jag kunna ta det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är lagen om anställningsskydd (LAS). Och såvitt jag förstår har det varit fråga om särskilda visstidsanställningar som sedan september 2021 löpande har staplats på varandra.

I 5 a § 1 st. LAS sägs att en särskild visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning när arbetstagaren har varit anställd hos arbetsgivaren i särskild visstidsanställning i sammanlagt mer än tolv månader 1. under en femårsperiod, eller 2. under en period då arbetstagaren har haft tidsbegränsade anställningar hos arbetsgivaren i form av särskild visstidsanställning, vikariat eller säsongsarbete och anställningarna följt på varandra. Vidare anges, i bestämmelsens andra stycke, att en anställning har följt på en annan om den tillträtts inom sex månader från den föregående anställningens slutdag.

Utifrån den information som du har lämnat till oss kan följande anföras. Ovanstående torde innebära att du redan i dagsläget är att betrakta som tillsvidareanställd, eller, annorlunda uttryckt, det som i folkmun brukar kallas för fast anställd. Exakt när detta skedde kan jag dock och av förklarliga skäl inte svara på, vilket du säkert förstår. Men gissningvis någon gång tidigigt höstas, runt måndasskiftet augusti/september eftersom du skriver att du har haft en oavbruten serie av visstidsanställningar. Och även om du skulle haft anställningar med olika sysselsättningsgrad övergick det särskilda visstidsupplägget i en tillsvidareanställning redan efter år 1, dvs. redan efter avslutandet av ditt första tjänstgöringsår. En varierande sysselsättningsgrad får ingen bäring på den rättsliga bedömningen i det här avseendet, alltså beträffande anställningsformen formella karaktär. Däremot påverkar det naturligtvis storleken på den slutliga uppsägningslönen. Notera också att övergången till en tillsvidareanställning i de här sammanhangen anses ske per automatik så snart tidsgränsen överskridits och även utan att arbetstagaren uppmärksammar arbetsgivaren på detta eller framställer något uttryckligt krav, se Arbetsdomstolens (AD) avgörande AD 2015 nr 26.

När det sedan gäller längden på uppsägningstiden återfinns relevant reglering i 11 § LAS vari det anges att för både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad. Uppsägningstiden om en månad är alltså ömsesidig mellan parterna i ett anställningsförhållande. I förekommande fall och beroende på anställningstidens längd kan arbetstagaren dock ha rätt till längre uppsägningstid och ibland upp till sex månader (eller till och med mer än så om en ännu längre uppsägningstid skulle följa av det enskilda anställningsavtalet). Och märk väl att samtliga anställningsvillkor ligger oförändrade under hela uppsägningstiden, vilket framgår av 12 § LAS. Eventuellt behöver din arbetsgivare (och du) räkna på en schablon, dvs. ett snitt, för att kunna avgöra uppsägningslönens storlek om det ha förelegat vaiationer din sysselsättningsgrad.

I grunden brukar ett vikariat inte kunna sägas upp i förtid annat än vid grova brott mot anställningsavtalet. Men i förevarande fall är min bedömning som sagt att det föreligger en tillsvidareasntällning. Det korta svaret på din huvudsakliga fråga lyder därför att en uppsägning på egen begäran ifrån din sida och enligt de ovan nämnda uppsägningstiderna bör vara fullt möjlig och alldeles oavsett hur anställningsförhållandet formellt rubriceras i ditt nya avtal. På det skatterättsliga området har exempelvis Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) uttalat att principen om rättshandlingens verkliga innebörd gäller, vilket i klartext betyder att parternas rubricering aldrig ensamt kan ligga till grund för hur ett rättsförhållande ska definieras. I avgörandet RÅ 1998 ref. 19 kom principen till uttryck och där uttalade HFD att man framförallt ska se till avtalets faktiska innehåll och inte enbart till hur parterna har benämnt rättshandlingen. Annorlunda uttryckt: Bara för att arbetsgivaren kallar anställningen för ett vikariat blir det inte automatiskt ett sådant. Det är som sagt det faktiska innehållet som styr vilket typ av anställning det är fråga om.

Notis I: AD är en partssammansatt specialdomstol och slutinstans (stundtals den enda instansen) i arbetsrättsliga tvister och domstolen styr därför rättspraxis på det här området. Som arbetstvist räknas varje tvist som rör förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare och därmed jämförliga frågor.

Notis II: HFD styr rättspraxis på förvaltningsrättens (och skatterättens) område och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar HFD s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga förvaltningsdomstolar i lägre instanser (förvaltningsrätter och kammarrätter) informellt har att följa. HFD hette tidigare Regeringsrätten varför äldre domar har refererat som börjar på "RÅ"Även om ditt ärende har en tydlig civilrättslig (arbetsrättslig) karaktär är HFD:s uttalanden, såvitt jag kan bedöma, fortfarande vägledande för alla typer av rättsförhållanden.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare