FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/06/2023

Att smita från polisen

är det olagligt att på motorcykel köra iväg från polisen när dom jagar dig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga så undrar du om det är olagligt att köra ifrån polisen när de jagar dig. Det är Lagen om straff för vissa trafikbrott. (TBL) som reglerar bestämmelserna kring din fråga.

Jag vill inleda svaret med att nämna att det inte är brottsligt i sig att undvika eller köra ifrån polisen, du kan alltså inte få någon påföljd för att du just har kört ifrån polisen. Däremot är det vanligt att man begår andra brott i samband med den handlingen, det kan tillexempel vara fortkörning eller någon annan trafikförseelse i samband med flykten från Polisen.

Vad gäller fortkörning så kan man dömas för vårdslöshet i trafik enligt 1 § TBL. Den som gör sig skyldig till vårdslöshet i trafik av normalgraden brukar dömas till dagsböter (1 § första stycket), men om brottet är grovt kan fängelse övervägas (1 § andra stycket). Ibland kan körkortet dras in, isåfall beslutar Transportstyrelsen om en så kallad "spärrtid" som avser tiden från den dagen Polisen tog körkortet. Att få sitt körkort indraget är dock inget straff i juridisk mening. Notera dock att detta är endast ett exempel på brott man kan begå i samband med flykten vilket innebär att även andra brott kan aktualiseras. Vidare vilken påföljd man får beror på om brottet är att anse som ringa eller grovt, vilket är en bedömning som görs i varje enskilt fall.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Vänliga hälsningar,

Alexander NejatiRådgivare