Avskedande vid provanställning?

Hej, jag undrar om man kan bli avskedad under en provanställning efter att man har misskött sig så makabert ett par månader in efter påbörjad anställning att arbetsgivaren väljer att avskeda dig?

Vad jag kan hitta i viss doktrin har man vid avsked rätt till två månaders uppsägningstid, precis som vid vanlig uppsägning (den s.k två månaders regeln), men att man vid provanställning ska bli underrättad 2 veckor innan arbetsgivaren väljer att avbryta anställningen samt att arbetsgivaren inte behöver ange om varför man inte får fortsätta sin provanställning. Gäller avsked endast vid andra typer av anställningsformer än provanställning? Och att man vid provanställning enbart utgår ifrån vad som sägs i 6 § LAS? (utgå från att det inte finns något kollektivavtal).

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med dina frågor!

Frågor kring provanställning, uppsättningstider och avskedande regleras i lagen om anställningsskydd (1982:80) (LAS). LAS är i stort semidispositiv vilket innebär att man kan avtala om annat än vad som står i lagen, exempelvis genom kollektivavtal eller anställningsavtal, men eftersom du vill att jag inte ska utgå ifrån att det finns kollektivavtal utgår jag även från att ni som arbetsgivare och arbetstagare inte har avtalat om något som avviker från lagens regler (2 § LAS).

Arbetsgivarens avslutande av din provanställning.

Du kan ingå en tidsbegränsad provanställning där prövotiden högst är sex månader lång, 6 § första stycket LAS. Vidare är huvudregeln för provanställningar att arbetsgivaren kan avsluta provanställningen när som helst och utan att motivera varför, 6 § andra stycket LAS. Beskedet ska komma till dig senast vid prövotidens utgång. Dessutom får arbetsgivaren avsluta provanställningen även före prövotidens utgång (6 § tredje stycket LAS). Vid provanställningen blir som utgångspunkt uppsägningstiden 2 veckor enligt 31 § LAS.

Avskedande av provanställd

Enligt 18 § LAS behövs det för avskedande att du grovt ska ha åsidosatt dina åligganden mot din arbetsgivare men dessa krav ställs inte upp vid provanställningar. Med andra ord kan arbetsgivaren, om inget annat är avtalat, avsluta provanställningen som hen vill, förutsatt att det sker inom prövotiden.

Arbetsgivaren behöver inte gå genom avskedandereglerna i LAS för att få bort dig från anställningen men hen kan göra det eftersom du ju faktiskt är en arbetstagare (se 18 § LAS). Om förutsättningarna för avskedande föreligger kan arbetsgivaren göra det även om du är provanställd. Troligtvis kommer arbetsgivaren dock säga upp provanställningen enligt 6 § tredje stycket LAS.

Som nämnt kan man i vissa delar avtala om annat än vad som sägs i lagen (2 § LAS). Reglerna om provanställning kommer alltså gälla som utgångspunkt, om inget annat är avtalat mellan er.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare