Avtala bort LAS

Kan man skriva på ett kontrakt så att man avsäger sig LAS?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Med LAS antar jag att du menar lagen om anställningsskydd som du hittar här.

LAS är vad man inom juridiken kallar en semi-dispositiv lag. Detta innebär att vissa regler i LAS kan avtalas bort genom exempelvis kollektivavtal eller egna avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare (LAS 2 § 3 st). Andra regler är tvingande och kan inte alls avtalas bort.

För att besvara din fråga så kan man inte skriva på ett kontrakt där en arbetstagare avsäger sig hela LAS och även om man skulle skriva på ett sådant kontrakt så skulle detta vara ogiltigt (LAS 2 § 2 st).

Jag hoppades att detta besvarade din fråga och återkom gärna igen om något var oklart

Jean NaboRådgivare