Båten ska användas till semestersegling med också kundturer ibland - vilken lag blir tillämplig?

Jag vill köpa en segelbåt som jag dels kan använda för semestersegling, men också för vissa enstaka segelturer med kunderna på mitt företag där jag jobbar. Vilken lag blir tillämplig på köpet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 1 § konsumentköplagen så räknas en person som konsument om denne huvudsakligen handlar för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Det innebär att syftet med köpet ska vara att båten mestadels ska användas till att just semestersegla, och alltså ha större anknytning till ditt privatliv än din näringsverksamhet.

Utgångspunkten för själva bedömningen är således din avsikt som köpare, men för att fastställa denna kan varans beskaffenhet och hur du använde varan i nära anlutning till köpet vara vägledande.

Min bedömning är således att det blir konsumentköplagen som blir tillämplig, eftersom du uppger att du främst avser att använda båten för semestersegling.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare