FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott01/03/2020

Besvarar Lawline skolfrågor?

Hej jag gör ett skolarbete och behöver veta vad för dom man brukar få om man begår dessa brott?

Första personen stjäl tio datorer på ortens gymnasieskola. Han har aldrig gjort något kriminellt tidigare.

Andra personen stjäl 9 datorer på ortens gymnasieskola . Hon har tidigare stulit datorer, mobiler, och cyklar flera gånger tidigare.

Vad brukar domaren döma dessa brottslingar till??

Behöver även veta lagrum!

Tack snälla för hjälp.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lawline är inte bara en juristbyrå. Lawline har också ett stort gäng vassa juriststudenter som vill hjälpa privatpersoner och företag med deras juridiska frågor på en ideell basis. Dessvärre omfattar detta inte skoluppgifter. Ett tips är dock att börja titta i Brottsbalken, där brottet stöld och dess påföljd regleras.

Stort lycka till!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare