FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott17/10/2022

Cellfobi vid verkställande av fängelsestraff

Hej. Jag har fobi för att vara inlåst och får panikångest av det !! Kan en läkare skriva ett läkarintyg på att jag inte kan sitta i fängelse ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder till Lawline.

Jag tolkar din fråga som att om ett läkarintyg för panikångest av att vara inlåst kan grunda skäl för att befrias från fängelsestraff.

Det är Brottsbalken (BrB) som reglerar hur grunden för vad som krävs för att dömas till brott.

När ett straff för ett visst brott ska bestämmas görs det förenklat i två steg. Först bedöms vilket värde ett brott har, ett värde som exempelvis kan bestämmas i antal månader i fängelse. Sedan bedöms vilken påföljd, alltså vilket straff, som ska användas, exempelvis fängelse, skyddstillsyn, villkorlig dom och/eller böter. Att en gärning bedöms motsvara ett antal månader i fängelse är inte samma sak som att personen faktiskt döms till att sitta i fängelse. Det krävs ofta ganska mycket för att en person faktiskt ska dömas till att sitta i fängelse, exempelvis att brottet anses vara av särskilt allvarligt art, vilket ofta är fallet vid våldsbrott, att personen är dömd tidigare eller att brottets värde uppgår till över ett år i fängelse. (30 kap. 4 § brottsbalken). I den bedömningen tas också i beaktning om personen har någon form av psykisk störning som eventuellt skulle kunna försvåra verkställande av straffet. Denna psykiska störning kräver dock att man i princip inte ska kunna låsas in alls eller riskerar livet av att sitta i fängelse.

Sammanfattning

Med det sagt så är det alltså ganska högt tröskel för att en psykisk störning och i det fallet panikångest av att vara inlåst eller cellfobi med andra ord ska grunda skäl för att man ska slippa fängelsestraff. Utfallet, beroende på vilket brott det rör sig om, kan i bästa fall bli att man får ett annat form av straff istället för fängelse som t.ex skyddstillsyn, villkorlig dom och/eller böter osv.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Alexander NejatiRådgivare