Dåligt förpackad vara, Konsumentköplagen

Har köpt en stor garderob online som var dåligt packad på ena sidan av kartongen. Därav var ena sidan av garderoben spräckt.

Skickade bilder och efter ca 2 månader fick jag en ny sida. Samma packning där så även den var spräckt. Får bara till svar att de ska höra av sig. Nu har det gått 9 dagar sen jag skrev. Jag betalade 3600 kr 14 juli. Det ligger en stor garderob i min hall sen 3 1/2 månad tillbaka... Hur ska jag göra? Har mejlat att de får hämta garderoben och jag vill ha pengar tillbaka. Har ej fått svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att du är en privatperson och säljaren är en näringsidkare är det Konsumentköplagen som blir tillämplig.

Det anges i 6§ samt 8§ KKL att risken för varan övergår på köparen vid avlämnandet av varan. Det anges vidare i 16§ 2 stycket 4 punkten KKL att det ska anses föreligga fel i vara om varan inte är "förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan".

Man kan inte anse att varan är förpackad på ett försvarligt sätt om den två gånger varit så dåligt förpackad att varan gått sönder.

I 22§ KKL framgår det att du har rätt till vissa påföljder vid fel i varan. Detta kan exempelvis vara hävning av köp. Det kan även vara prisavdrag eller omleverans. Omleverans har ju dock redan skett och det löste inte problemet.

Jag tycker att du ska kräva hävning av köpet och hänvisa till att det föreligger fel i varan enligt 16§ KKL. En hävning av köpet innebär att prestationerna går tillbaka, alltså att du får tillbaka dina pengar och dom tar tillbaka varan.

Skulle du behöva ytterligare hjälp i ärendet är du varmt välkommen att återkomma till våra jurister.

Med vänlig hälsning

Isabella ChorellRådgivare