Det finns inget anställningsavtal, hur kräver jag min lön?

Hej, påpekade många brister för min chef angående jobbet att saker inte fungerar och blev lovad massa saker. Inget hände så jag ledsnade och sa upp mig och gick dagen efter. Han har inte haft tid att skriva under anställningsavtalet med mig bland annat fast jag jobbat i 5 månader. Men undrar hur det blir med lönen som jag har rätt till, är han skyldig att betala eller kan han strunta i det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Anställningsavtal?

Anställningsavtalet brukar karakteriseras som ett konsensualavtal. Härmed avses att det för att avtal ska uppkomma är tillräckligt att parterna är överens. Någon särskild form krävs inte, så det finns alltså inget krav på skriftlighet för att ett avtal ska gälla. Ett muntligt avtal är fullt tillräckligt.

Du skriver att du inte har undertecknat ett anställningsavtal. Om du inte har någon dokumentation på att du jobbar hos firman, hur mycket du tjänar, hur mycket du jobbar och vilken uppsägningstid du har så föreligger det vissa svårigheter att bevisa att du har rätt till lön efter att du sagt upp dig. Inte heller finns det några påtryckningsmedel för dig gentemot din chef heller.

Tidigare utbetalad lön kan dock vara exempel på hur du kan bevisa att du har jobbat hos firman. Även eventuell annan kommunikation ni haft skriftligen, såsom när du ska börja eller att du fått jobbet kan användas som bevisning för att du är anställd hos företaget.

Om arbetsgivaren inte betalar

Det enklaste sättet att indriva skulden är att du kontaktar Kronofogden och ansöker om betalningsföreläggande (2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). I det fall du gör detta, kommer personen att informeras av Kronofogden och få möjlighet att bestrida skulden. Bestrids inte skulden, blir skulden fastställd och Kronofogden börjar arbeta med att driva in den. Bestrids skulden (t.ex. med motiveringen att personen inte är skyldig dig några pengar), kommer du att informeras om detta och tillfrågas om du vill ta ärendet vidare till domstol.

I ansökan om betalningsföreläggande ska du bland annat specificera hur mycket pengar det rör sig om, samt grunden för kravet (det vill säga att du utfört arbete). Mer information om betalningsföreläggande, liksom blankett för ansökan, hittar du på Kronofogdens hemsida.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare