FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott11/12/2016

Falska eller obefogade åtal

Hej min son som är 20 år har blivit oskyldigt anklagad för våldtäkt och även blivit hotad till livet av målsägandes vänner. Han är bortom alla tvivel oskyldig och nu är min fråga om han kan göra en motanmälan för falska anklagagelser? Han har lidit svårt och mår idag psykiskt dåligt.

Mvh Carina

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du beskriver rör sig egentligen om två olika brott. Det ena handlar om falska ankagelser och det andra om olaga hot.

Frågan är om din sån har blivit åtalad för brottet våldtäkt? Det krävs nämligen att åtal har väckts för att det skulle kunna bli fråga om att ni kan anmäla i enlighet med 15 kap. 5 § Brottsbalken. Lagrummet handlar dels om falskt åtal som kräver att den som åtalar avsiktligen åtalar en uppenbarligen oskyldig person i syfte att denna ska fällas för ansvar, eller obefogat åtal om det vid tidpunkten för åtalet inte föreligger sannolika skäl för att personen man åtalar är skyldig. Brottsbalken hittar ni här.

Att din son har blivit utsatt för motdhot skulle kunna vara ett brott i sig. Det krävs att hotet är ägnat att framkalla allvarlig fruktan som bör kunna uppfattas som att brottet kommer att genomföras. Det ska alltså vara ett hot som är allvarligt menat för att straffansvar ska kunna komma ifråga. Denna bestämmelsen hittar u i 4 kap. 5 § Brottsbalken.

Hoppas att mitt svar var till hjälp och att ni kommer ur denna situationen!

Maria PetterssonRådgivare