FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/10/2022

Får en person under 18 år köpa och bära armékniv?

Får man köpa och bära en swiss army knife om man är under 18 år?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Med “swiss army knife” antar jag att du menar en schweizisk armékniv.

Det är fullt lagligt att äga en schweizisk armékniv i Sverige. Förbud mot knivar gäller i Sverige på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats (1§ knivlagen). Huruvida du får bära en schweizisk armékniv på allmän plats beror på omständigheterna. Det finns exempel på personer som blivit dömda och på personer som blivit friade för sådant innehav.  Mindre knivar, som en armékniv, kan alltså vara ok att ha med sig om det inte finns en påtaglig risk att den ska användas till något våldsamt, om det finns ett befogat syfte med att bära kniven.

Enligt 2 § knivlagen får dock inte föremål som är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa överlåtas eller säljas till personer under 21 år. Såvida armékniven inte utgör ett sådant föremål som är särskilt ägnat att användas som vapen är det alltså lagligt för en person under 18 år att köpa eller bära en sådan. Däremot har inte personer under 18 år rättshandlingsförmåga och kan enbart åta sig förbindelser som att betala priset för en kniv och därefter få äganderätt över kniven om situationen om den omyndige fått sina föräldrars tillåtelse att köpa kniven (9 kap. 1 § föräldrabalken).

Sammanfattningsvis får en person under 18 år generellt bara köpa och bära en armékniv om personen dels har samtycke från föräldrarna att köpa den, dels har ett befogat syfte att bära den.

Om du vill ha ytterligare juridisk hjälp är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline eller boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Bästa hälsningar,

My FrostRådgivare