FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/03/2020

Får man spela in samtal för att använda som bevis?

Mina grannar gör jätte mycket ljud nästan 24/7 dom har barn som leker med fotbollar inomhus och vi bor under dom. Jag har varnat dom för men om jag går till polisen(eller dom man ska ringa till) vill jag ha bevis på att jag varnar dom så är det ok om jag sätter på min mobil och spelar in när jag knackar på deras dörr och ger dom en till varning utan att dom vet att jag spelar in ljudet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du vill veta om det är tillåtet att du spelar in ett samtal mellan dig och dina grannar.

Det är straffbart att spela in ett samtal om det är ett samtal mellan personer som inte vet om att de blir inspelade. Det är däremot tillåtet att spela in ett samtal om man själv är en del av samtalet. Som du beskriver i din fråga så avser du att spela in samtal som du har med andra personer, det vill säga där du är en av samtalsparterna. Det är därför helt tillåtet och omfattas inte av olovlig avlyssning i 4 kap 9 a § brottsbalken (här). Du kan därför spela in samtalet där du ger dina grannar en varning och lägga fram inspelningen till polisen som bevisning.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare