Får man timanställa någon i en tillsvidareanställning?

Hej, får jag som arbetsgivare anställa någon med en tillsvidareanställning där lön anges per timme men inte antal timmar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Vad säger lagen?

Det enkla svaret på din fråga är som utgångspunkt ja. Det går bra att anställa någon i en tillsvidareanställning utan att ange hur många timmar den anställde ska arbeta. Det finns inget förbud i lag mot att ingå ett anställningsavtal utan att specificera hur många antal timmar som arbetstagaren ska arbeta.

Kollektivavtal

Om du som arbetsgivare är bunden av kollektivavtal så kan det vara så att särskilda regler där i gäller för din fråga, det är därför upp till dig att ta reda på detta. Det gör du enklast genom att läsa kollektivavtalet. Om du som arbetsgivare är medlem i en arbetsgivarorganisation och därför är bunden vid kollektivavtal genom dem så kan du vända dig till arbetsgivarorganisationen för stöd och råd i denna fråga.

Jag vill påpeka att genom att anställa någon i tillsvidareanställning så aktualiseras en rad regler i Lagen om anställningsskydd(LAS). Till exempel krävs det saklig grund för att säga upp någon som är tillsvidareanställd(7 § LAS). Uppsägningstid gäller vid uppsägning för tillsvidareanställda, och man har rätt till bibehållen lön och övriga förmåner under uppsägningstiden (11 och 12 § LAS).

Sammanfattning:

Du anger inte frågan vilken effekt som du hoppas kunna uppnå med att tillsvidareanställa på timbasis. Det enkla svaret är i alla fall att ja, det går att göra så, så länge det inte strider mot ert kollektivavtal att göra det. Om man gör det så aktualiseras en rad regler i lagen om anställningsskydd, och det är något man bör tänka på som arbetsgivare.

Jag hoppas du tycker dig ha fått svar på din fråga. Använd annars gärna kommentarfunktionen nedan, så ska jag försöka reda ut eventuella frågetecken.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare