FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott14/03/2020

Får minderårig sälja alkohol till annan minderårig?

Är det olagligt att en minderårig säljer alkohol till en minderårig? Det är ju olagligt att en vuxen säljer till minderårig men är det samma regler om "langaren" är minderårig.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Alkohollagen säger att det är olagligt att sälja alkohol till en person som är under 20 år. Vem det är som säljer är därför irrelevant; det som spelar roll är om mottagaren har fyllt 20 år (3 kapitlet 7 § alkohollag).

Svaret på din fråga blir kort och gott att det är olagligt för en minderårig att sälja alkohol till en annan minderårig.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Med vänliga hälsningar,

Liv StålhammarRådgivare