FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/06/2023

Fråga om möjliga påföljder vid rattfylleri

Hej jag blev stoppad i lördags morgon och blåste positivt och blev av med körkortet för jag har 0,55 mlg va kommer hända nu och finns det en risk att jag få fängelse och bli av med körkortet för alltid ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av fråga och tillämplig lag

Jag tolkar din fråga som att du dels vill har svar på om det finns en risk att du kommer få fängelse och dels om du kan bli av med ditt körkort permanent. Bestämmelser kring detta finns bl.a. i lagen om straff för vissa trafikbrott (TBL) och körkortslagen. Jag kommer därför att utgå ifrån dessa bestämmelser när jag besvarar din fråga.

Möjliga straff vid rattfylleri

Kör man bil efter att ha intagit alkohol så att alkoholkoncentrationen i utandningsluften uppgår till minst 0,1 milligram per liter, döms man för rattfylleri. Påföljden kan antingen bli böter eller fängelse i högst sex månader  (4 § första stycket TBL). Vad påföljden blir beror på omständigheterna kring brottet. Omständigheter som kan göra att brottet anses som grovt är om alkoholkoncentrationen i utandningsluften uppgår till minst 0,5 milligram per liter (4 a § TBL). När brottet anses som grovt döms man för grovt rattfylleri till fängelse i högst två år. Eftersom att du anger att du hade 0,55 milligram i utandningsluften finns det en risk att brottet kommer att klassificeras som grovt och att påföljden därmed blir fängelse. Bedömningen är dock svår för mig att göra eftersom att jag inte vet hur omständigheterna i övrigt såg ut när brottet begicks.

Kan du bli av med ditt körkort permanent?

Av körkortslagen framgår att spärrtiden (det vill säga tiden ditt körkort är återkallat) när körkortet blir återkallat till följd av rattfylleri ska bestämmas till lägst en månad och högst tre år (se 5:3 och 5:6 körkortslagen). Det innebär att ett körkort i regel inte återkallas för alltid, utan tre år utgör taket för hur länge körkortet får bli återkallat.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare