Fråga om uppsägningstid för timanställd utan kontrakt

Hej. Om en person nära mig jobbat två år åt samma arbetsgivare och ännu går som timanställd men vill säga upp sig och gå direkt. Kan hon göra det då med tanke på att hon inte ens skrivit nått anställningsavtal? Hon har inte skrivit på nått och inte heller fått nått intyg av henne att hon jobbar där. Är med i handels.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller muntligt anställningsavtal?
Ett anställningsavtal har inte några formkrav. Avtalet kan därför ingås skriftligen, muntligen eller genom konkludent handlande. Konkludent handlande innebär att arbetsgivaren och arbetstagaren agerar som om ett avtal föreligger. Genom det kan personen ifråga ha ett anställningsavtal trots att denne inte skrivit på något.

Uppsägningstid som timanställd?
Om ett anställningsavtal föreligger kan uppsägningstiden ändå undgås vid en timanställning eftersom en timanställd blir anställd vid varje enskilt arbetstillfälle. Arbetstagaren har därmed ingen skyldighet att tacka ja till de arbetspass som erbjuds, men denne får samtidigt inte tacka nej till arbetspass som denne tackat ja till utan att beakta sin uppsägningstid.

Avslutning

Personen i fråga kan alltså ha ingått ett anställningsavtal genom konkludent handlande. Uppsägningstiden beror sedan på om denne tackat ja till erbjudna jobbpass som ligger i framtiden. Om denne inte tackat ja till mer jobb finns däremot ingen uppsägningstid att beakta.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att återkomma till någon av våra duktiga jurister på vår juristbyrå - här.

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare