Går det att säga upp en säsongsanställning i förtid?

Jag har jobbat en vecka som säsongsanställd men ännu skrivit på något kontrakt (dock sett ett "blivande" kontrakt på mail. Knappt ej fått ner mer än ett "hej" från närmaste samt huvudcheferna. Jag vantrivs enormt och undrar vad som gäller om jag vill lämna anställningen. Hur snart kan jag sticka? Är det något specifikt jag behöver göra? Jag ska vara anställd på heltid men är tvingad att jobba 10-14h /dag 6-7dgr i veckan. Chefen får jag knappt tag på. Han säger att han ska ringa eller dyka upp men "glömmer" alltid bort det och får sedan reda på att han bara sliter i det.

Vad har jag för rättigheter att bara åka härifrån?

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen som ska användas i detta fall är LAS (lag om anställningsskydd)

En säsongsanställning är en tidsbegränsad anställning som inte kan sägas upp i förtid, se här. Men LAS är semidispositiv, vilket betyder att den kan avtalas bort om det finns kollektivavtal. Om det inte finns någon uppsägningstid på kontraktet du fick via mejl kan du alltså höra med arbetsgivaren om det finns något kollektivavtal och om det finns någon uppsägningstid där i samt hur lång den är. Isåfall är det den tiden som gäller!

Till sist kan du alltid prata med arbetsgivaren. Även om du inte skulle ha en rätt att säga upp dig så kanske det finns någon annan som arbetsgivaren tackade nej till som också hade passat för jobbet. Det gynnar ju varken dig eller arbetsgivaren om du tvingas vara på en arbetsplats du inte vill vara på.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare