Har arbetstagare någon uppsägningstid under provanställningen?

Jag har en 6 månaders provanställning på ett privat vårdföretag. På anställningsbeviset står ingenting om uppsägningstid ej helker står det angivet vilket kollektivavtal som gäller. Nu har det visat sig att inget kollektivavtal finns men man säger att man följer bransch E. Jag avser säga upp min provanställning och visst är det så att jag som arbetstagare inte har någon uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den lag som är tillämplig i ditt fall är lagen om anställningsskydd (1982:80), nedan benämnd LAS. Lagen är semidispositiv vilket innebär att det inte kan avtalas om sämre skydd mellan dig och arbetsgivaren, än vad LAS ger dig. Det får däremot göras inskränkningar genom ett kollektivavtal (2 § LAS). Efter vad du beskrivit i din fråga saknas kollektivavtal vilket gör att LAS regler är de som gäller mellan dig och arbetsgivaren.

Provanställning saknar uppsägningstid enligt LAS

Det får vid anställning avtalas om en prövotid om högst sex månader, s.k. provanställning. Syftet är att arbetsgivaren ska ha möjlighet att utvärdera dig som arbetstagare innan du blir tillsvidareanställd. Vill arbetsgivaren inte att du ska arbeta kvar efter att prövotiden gått ut måste den lämna besked om det innan så sker. På samma sätt måste du som arbetstagare lämna besked att du inte vill arbeta kvar, senast när prövotiden går ut. Om inte sådant besked lämnas av någon av parterna övergår provanställningen i en tillsvidareanställning (6 § LAS). Vill arbetsgivaren avsluta provanställningen i förtid, eller har för avsikt att provanställningen inte ska övergå i en tillsvidareanställning, ska denne informera dig minst två veckor i förväg (31 § LAS). Något sådant krav finns inte för dig som arbetstagare.

Sammanfattningsvis har du som arbetstagare ingen uppsägningstid vid provanställning, om du inte är bunden av kollektivavtal som stadgar annorlunda. Du kan i princip informera din chef på dagen att du slutar och inte kommer till arbetet dagen efter om du är inom prövotiden. Tänk på att även om en muntlig uppsägning av din tjänst är giltig är det alltid bättre ur bevissynpunkt att göra det skriftligen.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare