Har en arbetsgivare rätt att inte betala ut lön för en hel arbetsperiod pga att arbetstagaren inte arbetade under hela perioden?

Hej.

Jag ska sommarjobba från 23/7 till 17/8 och min fråga är så att om jag bara jobbar från 23/7 till 3/8 kan det hända att jag inte alls får lön för dom dagarna jag jobbat på grunda av att jag missar ungefär 2 veckor av dagarna jag ska jobba?

Jag ska skriva på ett avtal i början av min första arbetsdag och jag undrar bara om det kan hända att man inte alls får sitt lön pågrund av att man missar 2 veckor av dom ungefär 4 veckorna man skulle jobbat.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har rätt att få lön för de dagar du arbetar. En arbetsgivare har inte rätt att "bestraffa" en arbetstagare för att denne inte jobbar hela perioden med att ingen lön utgår alls för den tid arbetstagaren faktiskt har arbetat. Däremot har du givetvis ingen rätt att få lön för de dagar du inte arbetar såvida det inte är fråga om semesterlön som du har tjänat in hos arbetsgivaren, vilket det inte verkar vara fråga om i ditt fall.

Hoppas du nöjd med svaret på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa SidénRådgivare