FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott22/06/2023

Hets mot folk grupp på grund av utspelande av låtar där n-ordet används

Hej, jag undrar om det är möjligt att polisanmäla en organisation (t.ex. ett gym) för hets mot folkgrupp om de spelar musik i lokalerna med rasistiska inslag (t.ex. upprepade användningar av n-ordet)? Tackar för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstått din fråga rätt så undrar du om man kan anmäla en organisation t.ex ett gym för hets mot folk grupp på grund av att de har spelat in musik i lokalerna där upprepade användningar av n-ordet har förekommit.

Det är inte olagligt att sjunga ”n-ordet” i en låt. Däremot kan det, av samhället, anses osmakligt att sjunga ordet om man själv är vit. Det kan dock nämnas att det beror på vilket sammanhang ordet används. Det kan anses vara hets mot folkgrupp om det används på fel sätt i fel situation. Man är inte heller per automatik rasist om man anser det vara okej att sjunga ordet eftersom vi i Sverige har yttrandefrihet. Vidare så är det inte olagligt att spela upp låtar där n-ordet används upprepande därav går det inte att anmäla organisationen just på grund av det.

Det är även av stor vikt att nämna att sprida rykten om att någon är rasist kan anses vara förtal, vilket är en brottslig handling enligt Brottsbalken 5:1

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Alexander NejatiRådgivare