FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/09/2018

Hur överklagar jag beslut om återkallat körkort?

Jag är 19 år och har körkort på prövotid. Idag så körde jag emot väjningsplikt i en fyrvägskorsning då sikten var väldigt dold och var tvungen att köra ut en bit i korsningen för att kunna se något. När jag kommer ut en liten bit på vägen så kommer en bil från höger och smäller rakt in i min främre högersida på bilen. Båda bilarna blev skrot och nu görs det en utredning där jag antagligen kommer bli av med körkortet. Polisen sa att de isåfall var för vårdslös körning och vållande till personskada på personen i den andra bilen. Kan jag inte på något sätt överklaga och lyckas behålla körkortet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är Transportstyrelsen som gör bedömningen om körkortet ska återkallas på grund av ditt handlande, 5 kap 3 § körkortslagen.

Att överklaga beslutet

Om det skulle bli så att Transportstyrelsen väljer att återkalla ditt körkort så har du rätt att överklaga det. Överklagandet ska skickas in till Transportstyrelsen senast 3 veckor efter det att du fick beslutet, 44 § förvaltningslagen. Transportstyrelsen skickar sedan vidare ditt överklagande till förvaltningsrätten. Ditt överklagande ska vara skriftligt samt innehålla vilket beslut du vill överklaga och varför du anser att beslutet ska ändras, 43 § förvaltningslagen.

Sammantaget, kan du överklaga beslutet men viktigt att ditt överklagande inkommer inom 3 veckor. Du kan få hjälp av en jurist att utforma ditt överklagande, se vår sida HÄR.

Hoppas du fick svar på din fråga och allt går bra för dig!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare