FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/04/2016

Inte olagligt med kopplad hund utanför café

Hej!

Kopplade hundar utanför ett cafefönster där jag fikade i 40 min. Jag hade uppsikt på hundarna eftersom jag satt på andra sidan fönstret. När jag lämnar cafeét blir jag påhoppad av en kvinna som säger att det är olagligt att koppla hundar mer än en timme utanför affär/café. Har aldrig hört talas om denna lag. Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt lagen om tillsyn över hundar och katter framgår att man som hundägare måste ha tillsyn över sin hund (se lagen här). Lagen säger däremot ingenting om hur länge man får ha en hund kopplad.

Det jag skulle kunna tänka mig att kvinnan syftade på genom att säga att det var olagligt är djurplågeri enligt 16 kap 13 § brottsbalken (se lagen här). Brottsbalken säger nämligen inte heller någonting om hur länge man får ha en hund kopplad. Eftersom att hunden bara var kopplad i 40 minuter och att du hela tiden hade uppsyn skulle jag inte säga att det rör sig om djurplågeri i detta fall. Hade det varit så att det varit så kallt att det fanns risk för köldskador för hundarna hade det kunnat vara djurplågeri. Kraven för att det ska röra sig om djurplågeri är att man misshandlar, överanstränger, vanvårdar eller utsätter djur för lidande. Inget av dessa krav verkar uppfyllda i detta fall och det är alltså inte olagligt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare