FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott10/10/2022

Invändningar mot brukande av narkotika, NSL

Jag fick ta pissprov för 2 dagar sedan eftersom att polisen misstänkte att jag hade rökt cannabis. Jag är misstänkt för ringa narkotikabrott eget bruk. Jag kommer att visa negativt på THC men tror däremot att jag kommer visa positivt för bensodiazepiner. Finns det något jag kan göra för att inte bli dömd eller har jag ingen chans.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om narkotikabruk regleras i svensk rätt av narkotikastrafflagen. För att kunna dömas för olovlig narkotikahantering förutsätts först och främst att ämnet klassificeras som narkotika, vilket bensodiazepiner gör, vilket går att utläsa på följande hemsida.

Av 1 § 6 p. NSL så föreskrivs att den som olovligen innehar, brukar eller tar annan befattning, döms om gärningen sker uppsåtligen för narkotikabrott. I enlighet med ordalydelsen så krävs det att det finns uppsåt till själva brukandet av narkotika. Här kan person invända om att någon annan har drogat en och därmed hävda att det föreligger en avsaknad av uppsåt. Jag har för lite information i bakgrundsinformation för att avgöra om en bedömning i specifika fallet hur rätten skulle kunna ställa sig till en sådan invändning i ditt fall.

Ytterligare ett rekvisit som framhålls i lagtexten är att brukandet ska ha skett olovligen. Om du har fått detta narkotikaklassade läkemedel utskrivet på recept av läkare så är det av vikt att du inkommer med den information till förundersökningsledaren.

Varmt välkommen att höra av dig vid fler funderingar!

Rijad TrubljaninRådgivare