FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott14/10/2022

Kan jag bli dömd för våld mot tjänsteman mot en person som inte identifierat sig som polis?

Kan jag bli fälld för våld mot tjänsteman om jag hamnar i slagsmål med en person som jag inte vet är polis eller har identifierat sig som det utan får reda på det när jag får hem brev om våld mot tjänsteman?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av brottsbalken (BrB). Relevanta paragrafer i ditt fall är 1:2 BrB som gäller uppsåt, 3:5 BrB som gäller misshandel och 17:1 BrB som gäller våld mot tjänsteman.

Kort svar på din fråga

Svaret på din fråga är nej. Du kan inte bli fälld för våld mot tjänsteman då du inte har uppsåt till att du förgripit dig på en tjänsteman. Däremot kan du bli dömd för misshandel, men möjligtvis kan dina slag vara försvarliga och att du går fri från brott på grund av nödvärn. Se “Långt svar på din fråga” för ytterligare förklaring.

Långt svar på din fråga

Förklaring till varför du inte har begått våld mot tjänsteman

Utgångspunkten är att uppsåt krävs för alla brott som begås, om inget annat är föreskrivet (1:2 BrB). För våld mot tjänsteman enligt 17:1 BrB finns inget annat föreskrivet utan uppsåt gäller för att bli dömd. Den lägsta gränsen för uppsåt är likgiltighetsuppsåt (NJA 2004 s 176). Detta uppsåt innebär att gärningsmannen är medveten om att det finns en risk men ser inte att detta är ett tillräckligt skäl för att hindra honom.

Jag tolkar det som att polisen inte gett dig något skäl att tro att hen är en polis. Du har hamnat i slagsmål med en person, och i ett senare skede visar det sig att personen var en polis. Du är därmed inte medveten om att det finns en risk att du förgriper dig med våld mot en tjänsteman i hans eller hennes myndighetsutövning (17:1 BrB). Du har därmed inte uppsåt till brottet, vilket betyder att du inte kan dömas.

Misshandel

Du har varit i slagsmål med en polisen vilket aktualiserar misshandel i 3:5 BrB. Det finns därför en risk att du har tillfogat polisen kroppskada eller smärta. Du har även uppsåt till detta eftersom när du slår polisen så är du medveten om risken att att denne skadas men fortsätter slå ändå. Därmed finns det risk att du döms för misshandel enligt 3:5 BrB.

Däremot vet jag inte omständigheterna till varför ni hamnade i slagsmål. Om polisen började slå dig eller fortsatte slå dig så du behövde försvara dig kan det föreligga rätt till nödvärn (24:1 2st 1p BrB). Föreligger nödvärn innebär det att du går fri från misshandeln och inte blir dömd.

Ett undantag till nödvärn är om angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarliga (24:1 1st BrB). I ett sådant scenario så skyddas du inte av nödvärn. Ett exempel på detta kan vara att polisen slog dig först med ett slag. Om du sedan fortsatte okontrollerat men polisen inte längre ville vara i slagsmål kan du dömas.

Vad bör du göra nu?

Mitt bästa tips är att du bokar tid hos en av våra jurister som kan hjälpa dig att försvara dig i åtalet. För att ge bäst svar i ditt enskilda fall skulle jag behöva mer omständigheter om vad som hände, om du därför inte vill boka tid med en av våra jurister rekommenderar jag att du ställer ännu en fråga där du berättar alla detaljer om vad som har hänt dig och vad du har gjort.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare