Kan man avtala bort möjligheten till provanställning?

Hej Lawline,

Jag har en fråga angående provanställning och kollektivavtal. Är det möjligt att det i kollektivavtal finns gällande föreskrifter om att provanställning ej kan "användas" utan att den enda anställningsformen är tillsvidareanställning? Skulle jag kunna komma överens med min arbetsgivare om provanställning samt dess längd även då kollektivavtalet säger något annat?

Tacksam för svar!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Möjligheten till provanställning regleras i 6 § lagen om anställningsskydd (LAS). Där stadgas att avtal får träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader.

Enligt 2 § 3 st. LAS är det dock möjligt att göra avvikelser från denna regel, vilket innebär att det går att avtala bort möjligheten till provanställning.

Huruvida arbetsgivare och arbetstagare sedan kan avvika från kollektivavtalet beror på vilka möjligheter kollektivavtalet ger. Som medlem i en arbetstagar- eller arbetsgivarorganisation blir man bunden av kollektivavtal som slutits av organisationen, 26 § lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL). Som huvudregel gäller att arbetsgivare och arbetstagare som är bundna av kollektivavtal ej med giltig verkan kan träffa överenskommelse som strider mot avtalet, 27 § MBL. Även för en utomstående arbetstagare, alltså en arbetstagare som inte är medlem i kollektivavtalsslutande organisation, ska arbetsgivaren tillämpa kollektivavtalets villkor för att inte riskera att begå kollektivavtalsbrott.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mikaela LundbladRådgivare