Kan man avtala bort regeln om inlasning?

Hej,

Jag har en fråga angående kollektivavtal och lagen om anställningskydd.

Jag har arbetat på mitt jobb snart två år på tidsbegränsade anställningar och borde enligt lagen om anställningskydd lasas in på en fast tjänst.

Idag fick jag information från mitt fack om att man i kollektivavtalet vi går under förhandlat bort LAS, och jag kan därför inte lasas in som planerat.

Här är utdrag ur kollektivavtalet (Genom Scen och film avseende anställda vid fria professionella teatrar);

"2.3 Vikariat och allmän visstidsanställning

Parterna är överens om att 5 § sista stycket lagen om anställningsskydd inte ska tillämpas."

Jag undrar om det är lagligt att förhandla bort svensk lagstiftning i ett kollektivavtal? Borde inte svensk lag gälla ytterst?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör inlasning vilket innebär att en allmän visstidsanställning övergår i en tillsvidareanställning. Detta regleras i 5a § Lagen om anställningsskydd (LAS), inte i 5 § LAS.

LAS är en så kallad semidispositiv lag. Det innebär att den kan avtalas bort eller inskränkas på vissa förutbestämda sätt.

Man får avvika från reglerna i 5a § LAS genom avtal som slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation (2 § tredje stycket LAS). Om en central arbetstagarorganisation inte har slutit eller godkänt avtalet måste det finnas ett gällande kollektivavtal som reglerar andra frågor som har slutits av en central arbetstagarorganisation för att man ska få avvika från 5a § LAS. En central arbetstagarorganisation är en arbetstagarorganisation på nationell nivå, ofta en sammanslutning av flera fackförbund.

Sammanfattningsvis får man alltså avtala bort vissa regler i LAS, trots att det är en lag. Om detta har gjorts på rätt sätt såsom beskrivits ovan så är det kollektivavtalet som tillämpas och 5a § LAS gäller inte.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar får du gärna kontakta Lawline på nytt! I frågor som rör kollektivavtal kan du också få hjälp av ditt fackförbund.

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare