Kan man bli inlasad som lärare trots att man saknar lärarlegitimation?

Hej.

Jag jobbar som lärare i en 7-9 kommunal skola.

Jag är obehörig lärare. Jag har nu 700 las-dagar.

Vad händer när jag blir inlasad? Hur många dagar behövs set för att bli tills vidare anställd? Kan jag då bli anställd som lärare eller hur är reglerna?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du själv konstaterar så gäller enligt 5 a § lag om anställningsskydd (LAS), att när en allmän visstidsanställd har varit anställd hos arbetsgivaren i sammanlagt över 2 år ska visstidsanställningen övergå till tillsvidareanställning. Regeln är dock inte tillämplig när det enligt författning uppställs särskilda krav för tillsvidareanställning och arbetstagaren inte uppfyller kraven (se rättsfall AD 2002 nr 92). Ett sådant särskilt krav är just kravet på lärarlegitimation för tillsvidareanställning som lärare enligt skollagen.

Detta innebär att inlasning inte är möjlig i ditt fall såvida du inte har/får en lärarlegitimation, pga av de särskilda krav som gäller för anställningen.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, du är alltid välkommen att komma in med nya frågor till oss här på Lawline.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare