FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott20/01/2023

Kan man som minderårig bli straffad om man köper alkohol av en langare?

Hej! Jag blev inkallad för att vittna då jag som ungdom köpt alkohol av en langare. Ska vara med på förhör snart där jag ska berätta om mina kännedom om aktuell alkohol samt mina iakttagelser i samband med att jag köpt alkohol. Jag vittnade för snart 4 år sedan på polisstationen och sa då att jag tror att jag köpt alkohol. Dock har det bara varit vid någon enstaka tillfälle då jag oftast köpte av min äldre syster vilket jag också sa. Så till frågan, kan jag bli straffad för något? Har jag gjort något brott? Senast jag köpte var drygt 5 år sedan, är det preskriberat nu? Måste ett nytt åtal mot mig väckas för att jag ska kunna bli bestraffad? Är livrädd för att få en prick i registret. Jag minns inte så mycket av vad jag köpte då det är flera år sedan. Kan jag säga det under rättegången? Känns konstigt att bara langaren ska kunna bli straffad och inte jag, men det var så det lät på polisen under förhöret iallafall. Är kallad som vittne som sagt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Såsom jag tolkar din fråga vill du veta om du kan bli straffad för att du köpte alkohol som minderårig av en langare, och i sådana fall om det eventuella brottet är preskriberat. För att besvara din fråga kommer vi att använda oss av Alkohollagen (AL).

Utgångspunkter i alkohollagen

I Sverige är det förbjudet att sälja eller annars lämnas ut alkohol till den som inte har fyllt 20 år. Alkohol får dock serveras till den som har fyllt 18 år på barer eller likande (3 kap. 7 § Alkohollagen). Brottet man gör sig skyldig till när man pratar om "langning" av alkohol är olovlig hantering av alkohol, (11 kap. 9  § Alkohollagen) Det är alltså endast säljaren som bryter mot lagen och kan få straffrättsliga påföljder, inte du som köpare. Polisen har alltså rätt i det han sa under ditt förhör.

Preskription och vittne

Eftersom du inte har begått något brott, finns det inget som kan preskriberas. Vidare gällande att du ska vittna, är det förståeligt att man kanske inte minns alla detaljer kring händelser som skedde för flera år sedan. Det viktigaste är att man inte ljuger och därmed gör sig skyldig till mened som vittne.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare