Kan man som vikarie avtala bort rätten att bli inlasad?

Kan man som vikarie avtala bort att man inte behöver bli anställd efter att man har kommit upp i sina LAS-dagar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Nej, man kan inte avtala bort arbetstagares rättigheter som finns i LAS i ett individuellt anställningsavtal. Ett avtal som inskränker rättigheterna i LAS är ogiltigt (LAS 2 § andra stycket).

Däremot kan ett kollektivavtal mellan en fackförening och arbetstagaren påverka rätten att bli inlasad. Är man vikarie på en arbetsplats med ett kollektivavtal ska man därför kolla vad som står i kollektivavtalet om vilka rättigheter man har att bli fastanställd efter en viss tid som vikarie (LAS 2 § tredje stycket).

Regeln om inlasning finns till förmån för arbetstagare, men det är egentligen inte ett alternativ för den anställda. När tillräckligt lång tid som visstidsanställd eller vikarie har passerat övergår ens anställning till en fast anställning (också kallad tillsvidareanställning). Jobbar man som vikarie eller visstidsanställd och blir inlasad betyder det dock inte att ens arbetsförhållanden behöver ändras. En fast anställning kan fortfarande begränsas till en deltidsanställning på ett visst antal timmar som motsvarar hur man är van att arbeta som vikarie eller visstidsanställd. Vill en vikarie avtala bort rätten att bli inlasad på grund av att man trivs med vikariat och andra tidsbegränsade anställningar passar en, så går det alltså att lösa på andra sätt. Skillnaden är att anställningen inte upphör efter ett visst datum, utan att både arbetsgivare och arbetstagare måste säga upp avtalet och beakta uppsägningstiden om anställningsförhållandet ska upphöra.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. Om du funderar på något mer är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Mikaela von BornstedtRådgivare