Kan min chef schemalägga mig trots att jag har sagt att jag inte kan arbeta?

Tjenare en vän till mig jobbar på en restaurang, han har varit tydlig med dom tider han kan jobba och sagt att han bara enbart kan jobba lunch på veckodagarna och inte helger vilket dom har kommit överens om. Även tilldelar hon honom helg pass utan förvarning som han skrivet att han inte kan ta. Är han skyldig till att jobba dom passen inom lag ? När dom kommit överens om att enbart jobba lunch på vardagar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då du anger att din kompis och hans chef kommer överens om vilka specifika pass som han ska arbeta så utgår jag ifrån att din vän är timanställd. Utgångspunkten vid en timanställning är att arbetsgivaren och arbetstagaren ingår ett nytt avtal inför varje arbetspass. Detta innebär alltså att din vän och hans arbetsgivare måste komma överens om de tider som din vän kan arbeta. Det är dock viktigt att din kompis ser över det kontrakt som han har med sin arbetsgivare då det är möjligt att arbetsgivaren, i kontraktet, har preciserat hur schemaläggningen ska gå till. I kontraktet kan det till exempel anges att arbetsgivaren har rätt att ändra i schemat trots att arbetstagaren redan har samtyckt till schemat.

Om du är i behov av fortsatt vägledning så är du varmt välkommen att återkomma till oss. Du kan boka tid på Lawlines hemsida (https://lawline.se/boka).

Med vänliga hälsningar

Felicia HauzenbergerRådgivare