FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott19/04/2020

Kan transportstyrelsen återkalla mitt körkort?

Hej blivit dömd till vårdslöshet i trafik. Dagsböter 40 om 250kr. (1951:649)

Har kört om en bil i en korsning med skymd sikt, genom att passera över ett spärrfält, köra i mötande körfält och därvid passera två refuger på fel sida och slutligen passera tillbaka över ett spärrfält .

Kan transportstyrelsen återkalla mitt körkort?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan transportstyrelsen återkalla ditt körkort?
Ja det är möjligt att transportstyrelsen återkallar ditt körkort. Regler om körkortsåterkallelse finns i körkortslagen. Utifrån den informationen jag fått utgår jag från att du blivit dömd i svensk domstol för vårdslöshet i trafik. Det innebär att transportstyrelsen kan återkalla ditt körkort (5 kap. 3 § fjärde punkten körkortslagen).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Mvh,

Fanny ErikssonRådgivare