FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott17/04/2023

Kniv i bil, brott mot knivlagen?

Jag har en morakniv i handskfacket på bilen. Den är tänkt att användas tex om man är i skogen, grillar, i nödsituationer typ olyckor och man måste skära loss någon från säkerhetsbältet eller skära sönder en tröja för att lägga förband. Är detta då ett brott mot knivlagen. Vad ska jag annars ha i bilen för att vara förberedd för att kunna rycka in om en nödsituation uppstår. Med nödsituation menar jag inget överfall eller liknande utan just olyckor.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din enligt din fråga att detta rör sig om ett generellt innehav av kniv på allmän plats och att du inte erhåller en tjänst som innefattar kniv som utrustning.

Utifrån detta är Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål. https://lagen.nu/1988:254

Enligt 1 § är det ej tillåtet att inneha knivar i fordon på allmän plats. Detta ges dock ett undantag i den mån det gäller tjänst/uppdrag eller övriga omständigheter som skulle rättfärdiga innehavet.

Skulle man inneha kniven och det inte var rättfärdigat enligt punkterna ovan, riskerar man att enligt 4 § dämas till böter eller fängelse i högst 1 år.

Att inneha en Morakniv i bilen utan att undantagen ovan är tillämpliga skulle då innebära ett brott mot Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål.

Gällande vad du kan använda, gäller detta att den inte anses som kniv, annat stick- och skärvapen, och andra föremål som är ägnade att användas som vapen.

Alltså, en sammanfattande bedömning i ditt fall är att innehavet av Morakniven i din bil högst troligen skulle anses som ett brott mot Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare