FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott22/04/2017

Knogjärn gjorda av annat material än metall

hej. är det lagligt att göra en modell i trä av ett knogjärn och är det lagligt att bära det på sig utan att bryta mot knivlagen eller liknande? eller räknas ett knogjärn som man gjort/täljt till själv likadant som ett i järn?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga kan den bäst besvaras genom att delas upp i två delfrågor:

Är det tillåtet att tillverka ett knogjärnsliknande föremål i trä?

Föremål som kan användas som vapen men som inte är skjutvapen eller liknande behandlas i lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål.

I den lagen hittar du ett förbud för personer under 21 år att äga springknivar, eller vad man kan kalla fjäderladdade knivar i 1 § 3e stycket. Det är det enda generella förbudet mot ägande av vissa vapen. Springknivar, knogjärn och vissa andra vapen är det också otillåtet att sälja till personer under 21 år enligt 2 §. Alltså är det tillåtet att tillverka ett knogjärn åt sig själv och att sedan äga det, materialet har ingen inverkan.

Är det tillåtet att bära med sig ett knogjärnsliknande föremål i trä på allmän plats?

Förbudet mot att inneha vissa föremål hittar du i 1 § 1a stycket, och knogjärn skulle där räknas som "andra föremål som är ägnade åt att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa". Detta eftersom ett knogjärn bara har som användingsområde att göra det lättare för personen som bär det att skada något den slår. Och att byta material i knogjärnet skulle kunna ha en inverkan på om det betraktas som ett vapen är inte en helt orimlig tanke, men då skulle det närmast röra sig om att du tillverkar knogjärnet i skumgummi, då det som behövs för att ett knogjärn skall vara ett effektivt vapen endast är att materialet det är gjort av är hårt. Att du skulle bära md dig knogjärnet endast i syfte att försvara dig själv gör det inte heller tillåtet.

Det här förbudet mot innehav gäller på allmän plats, i fordon på allmän plats och på skolområden.

Kort och gott, ja det är tillåtet att tillverka ett knogjärn i trä, och ja det räknas som likställt med ett knogjärn i metall och är därför förbjudet att ha med sig på allmän plats.

Skulle du tycka att jag inte har besvarat din fråga tillräckligt eller om nya frågor har uppstått är du välkommen att vända dig till Lawline igen.

Med vänliga hälsningar

Björn GunnarssonRådgivare