Konsumentens skyldigheter vid en reklamation/retur

Hej! Jag beställde några produkter på nätet. När jag fått hem dem fungerade de inte som lovat. Jag kontaktade företaget som ställde en del frågor och påstod att det var liten risk att det var fel på produkterna. Jag fortsatte att förklara att jag använder dem enligt instruktionerna. Till slut sa de att jag skulle skicka tillbaka produkterna.Jag skickade tillbaka med rekommenderad post och har sett att de har tagit emot det. Detta är nu nästan 4 veckor sedan. Jag har mailat dem (det finns inget telefonnummer) men inte fått svar. Vad kan jag göra nu? Räkningen måste snart betalas (Svea ekonomi). Vad har jag för möjligheter och rättigheter rent juridiskt? Mvh E

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som har skett i ditt fall rent juridiskt är att du och företaget har ingått ett avtal om köp, men du har valt att häva köpet eftersom det var fel på produkterna du beställde. Detta har du som konsument rätt att göra, och utifrån din fråga förstår jag att det inte har varit något problem med just ångerrätten (22 §, 28 § och 29 § Konsumentköplagen).

Gällande hävning av avtal finns det en avtalsrättslig princip som säger att "prestationerna ska återgå" när man häver ett avtal. I ditt fall betyder det rent praktiskt att du skickar tillbaka produkterna, mot att företaget makulerar, det vill säga tar bort, din faktura (43 § Konsumentköplagen).

Vilka är dina skyldigheter som konsument?

- Kontakta företaget du har köpt varorna ifrån efter att du har mottagit varorna och märkt att det var fel på produkterna, vilket du har gjort.

- Komma överens om reklamation och retur av varorna, vilket du har gjort, och företaget har uttryckligen godkänt att du skickar tillbaka varorna.

- Du har skickat varorna med spårbar försändelse och kan se att företaget har mottagit din retur.

- Kontakta Svea Ekonomi som har ställt ut fakturan och meddela returen.

Jag föreslår därmed att du kontaktar Svea Ekonomi och meddelar att du har returnerat varorna, och att du inväntar att företaget registrerar din retur och därmed också att din faktura makuleras. Har du följt ovan steg, så har du gjort allting rätt och fullgjort dina skyldigheter som konsument. Skulle något gå fel med din faktura, exempelvis att den av misstag skickas till ett inkassobolag, så har du något att luta dig mot, det vill säga bekräftelse på att du returnerat varorna innan fakturans förfallodag samt att du har kontaktat Svea Ekonomi angående returen. Även om det enligt mig inte är troligt att din faktura skulle skickas vidare till ett inkassobolag, är det bra om du sparar mail och bekräftelserna på att paketet är mottaget.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare