FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/07/2023

Körde mot rött ljus i Tyskland - kan körkortet återkallas?

Jag körde mot rött i Tyskland och blev tagen av kamera. Jag förstår att jag kommer få böter och förmodligen indraget körkort. Kommer mitt körkort även bli indraget i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Körkortslagen.

Att köra mot rött ljus är ett brott mot en bestämmelse som är viktig för trafiksäkerheten och kan ugöra skäl för återkallelse av körkortet (5 kap 3 § Körkortslagen). Istället för återkallelse av körkortet ska körkortshavaren varnas, om en varning av särskilda skäl kan anses vara en tillräcklig åtgärd (5 kap 9 § Körkortslagen). Det är Transportstyrelsen som avgör huruvida en varning är tillräcklig eller inte utifrån omständigheterna vid körningen, varför jag inte kan uttala mig närmare om vad som gäller just för ditt fall.

Av din fråga framgår att du körde mot rött ljus i Tyskland. Transportstyrelsen kan jämställa en dom eller ett avgörande som har meddelats utomlands som om det hade skett i Sverige (5 kap 1 § 3 st Körkortslagen). Transportstyrelsen kan med andra ord välja att dra in ditt körkort här på grund av ett trafikbrott som begåtts utomlands.

Som svar på din fråga gäller inledningsvis att körkortet är indraget enbart inom Tysklands gränser. Som ovan nämnts kan dock Transportstyrelsen lägga ett utländskt avgörande till grund i Sverige, varför de kan komma att lämna besked om att återkalla ditt körkort. Du kan läsa mer på Transportstyrelsens webbplats här om återkallelse av körkort och här om varning.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare