Laglighetsprövning vid kommunalt anställningsbeslut

Kan man överklaga ett kommunalt anställningsbeslut och hur går man då tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du söker dig till Lawline med din fråga!

Den fria anställningsrätten

Tjänstetillsättningar är att anses som myndighetsutövning inom statlig sektor och regleras i anställningsförordningen. Detta inkluderar däremot inte den kommunala sektorn.

Huvudregeln är att en arbetsgivare har en fri anställningsrätt. Arbetsgivaren har i princip fri anställningsrätt även inom den kommunala sektorn. Kravet förtjänst och skicklighet i lagen om offentlig anställning (LOA) tas inte hänsyn till vid tjänstetillsättning inom den kommunala sektorn då någon sådan motsvarighet inte finns i LAS. Det är med bakgrund av detta som rättsförhållandet mellan arbetsgivaren och arbetstagare inom kommuner sägs ha en uteslutande privaträttslig karaktär. En arbetsgivare ska inte kunna tvingas anställa en arbetssökande med rättsliga medel.

Tjänstetillsättning kan dock anses som myndighetsutövning även inom den kommunala sektorn men för att kunna påtala en kommunal tjänstetillsättning som myndighetsutövning måste specifika regler framhävas i lagstiftningen, se t.ex. Skollagen.

Begränsningar från den fria anställningsrätten?

Den fria anställningsrätten inom den privata sektorn begränsas främst genom diskrimineringslagen, men även genom föräldraledighetslagen samt rätten till återanställning. Om det rör sig om ett sådant fall kan en alltid höra av sig till sin fackliga organisation, och i annat fall vända sig till DO (diskrimineringsombudsmannen) eller en ideell organisation.

Angripa med laglighetsprövning?

Reglerna om att vikt endast får ges till förtjänst och skicklighet vid statliga anställningar, är inte tillämpliga på den kommunala sektorn. Kommuner och landsting ska dock i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen samt iaktta saklighet och opartiskhet, (1 kap 9§ regeringsformen (RF)).

Det finns möjlighet att överklaga ett anställningsbeslut vid kommunerna, detta görs via en laglighetsprövning (tidigare benämnt kommunalbesvär). Det förutsätter alltså att anställningsbeslutet är lagstridigt. Inom kommunal förvaltning kan ett felaktigt anställningsbeslut endast undanröjas, och den klagande kan med andra ord inte på en rättslig väg tilltvinga sig en anställning.

Om det istället hade varit en statlig anställning, hade en arbetssökande kunna överklaga en felaktig anställning och den överordnade myndigheten kan då utse den mest meriterande.

Slutsats

Ja, en laglighetsprövning är möjlig. Denna begärs hos förvaltningsrätten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Azalea SafaeiRådgivare