FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott12/09/2018

Lägsta gräns för kontaktförbud

Jag undrar om ni känner till något om lägsta gräns för kontaktförsök (utan dom) gällande vad som är att betrakta som grund för kontaktförbud? Det verkar finnas många rättsfall där man blir frikänd för många kontaktförsök, jag läste exempelvis om ett fall med ca 100 kontaktförsök via telefon, mail etc och personen blev frikänd men samtidigt om ett annat fall med 10 kontaktförsök via brev och mail under 6 månader där personen fick beslut på kontaktförbud. Jag har letat efter prejudikat gällande lägsta gräns men ej hittat något.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kontaktförbud regleras i lag (1988:688) om kontaktförbud. Där står det ingenting om lägsta antal kontaktförsök för att ett kontaktförbud kan dömas ut. Kontaktförbud meddelas "om det på grund av särskilda omständigheter finns risk för att den mot vilken förbudet avses gälla kommer att begå brott mot, förfölja eller på annat sätt allvarligt trakassera den som förbudet avses skydda. Vid bedömningen av om det finns en sådan risk ska det särskilt beaktas om den mot vilken förbudet avses gälla har begått brott mot någon persons liv, hälsa, frihet eller frid." (se 1 § st 2 nämnda lag).

I teorin kan kontaktförbud förrättas redan vid ett kontaktförsök, men det är där våra domstolar via domar vägleder och bestämmer när, var och hur ett kontaktförbud ska ske. Att det, som du märkt, kan skilja betydligt i hur domstolarna har resonerat gällande antalet kontaktförsök för att situationen ska mynna ut i ett kontaktförbud beror på att domstolen prövar varje fall för sig. Därför finns det ingen allmän vedertagen gräns för hur många kontaktförsök som krävs för ett kontaktförbud.

Domstolen prövar rena juridiska frågor som av exempelvis typen " I vilka situationer är det lämpligt/olämpligt att döma ut kontaktförbud?". Prejudicerande domar ämnar lösa ännu klurigare juridiska frågor och innebär således att dess domar ska vara vägledande för underinstanserna (alltså främst Högsta domstolen) eftersom alla inte får prövningstillstånd i Högsta domstolen. Därför blir också undersökningsspannet bredare då antalet kontaktförsök inte ensamt kan vara svar på en sådan bedömning eftersom situationen handlar om så mycket mer än bara antalet kontaktförsök. Hänsyn måste således också tas till hur ofta och under hur lång tidsperiod personen tagit kontakt, på vilket sätt kontakten skett, hur grovt/hotfullt kontaktförsök(en) är, om den kontaktsökande personen tidigare blivit dömd till kontaktförbud eller har ett pågående kontaktförbud på sig, andra sociala dimensioner så som om personen som blir utsatt har försökt ta självmord eller är suicidal (eller på annat sätt mår dåligt – redan innan eller pga situationen), om man har barn tillsammans etc samt omständigheterna i övrigt. Därför är det lika svårt att uttala sig om någon exakt lägsta gräns gällande handlandet för att det ska resultera eller inte resultera i ett kontaktförbud. Domstolen bedömer inte enskilda handlingar eller händelser ur denna aspekt, utan gör en samlad bedömning i det enskilda fallet.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina KarhuRådgivare