När anses min anställning ha övergått till en tillsvidareanställning?

Hej,

Min arbetsgivare är en butik som säljer fordonstillbehör och jag är butikssäljare och vi har handelsavtal. Jag jobbar deltid på timme sedan 2 år och tre månader och tog upp med min chef att anställningen borde övergå i en tillsvidareanställning. Chefen hävdade att det bara räknas om man jobbar heltid på timme vilket motsvarar drygt 2000 arbetade timmar enligt firman. Jag har under dessa två år arbetat drygt 1200 timmar. Hittar inga bestämmelser om 2000 timmar utan endast en bestämmelse om att en anställning på 2 år under en 5årsperiod automatiskt övergår i en tillsvidareanställning. Det bör jag ha uppfyllt trots att jag jobbat heltid under sommaren och vissa helger och enstaka dagar under årets resterande månader. Jag vill gärna få lite klarhet i detta och även delen om att avtalet automatiskt ska ändras till en tillsvidareanställning. Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer börja med att gå igenom vilka regler som blir aktuella för att besvara din fråga. Ett sammanfattat svar på dina frågor kommer finnas längre ner i texten.

Lagen om anställningsskydd (LAS)

Lagen om anställningsskydd (LAS) reglerar vad som gäller vid så kallad "inlasning", det vill säga när en visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning. Jag kommer därför utgå från att du är en arbetstagare som omfattas av LAS, men notera att vissa personer kan vara undantagna lagen såsom en vd eller arbetsgivares familjemedlemmar (1 § LAS).

Notera även att ett kollektivavtal på arbetsplatsen kan innehålla andra bestämmelser i lagen och därmed vad jag anger nedan (2 § LAS).

Anställningsformer enligt LAS

Det framgår inte i din fråga vilken anställningsform du har. Enligt LAS finns det två huvudsakliga anställningsformer: visstidsanställning och tillsvidareanställning, men även provanställning förekommer. En deltidsanställning på timme är ingen anställningsform i sig, men brukar grunda sig på en visstidsanställning (5 § LAS).

En timanställning kan även vara en så kallad intermittent anställning. En intermittent anställning är inte heller någon anställningsform i sig, men grundar sig på en visstidsanställning. En intermittent anställning kännetecknas av att arbetstagaren arbetar vid förfrågan alternativ behov, har möjlighet att tacka nej till arbetspass samt att en "ny" anställning anses tillkomma varje nytt arbetspass (se AD 2020 nr 46).

"Inlasning"

Precis som du skriver så finns det en bestämmelse i LAS som anger att en visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning när en arbetstagare har varit anställd hos en arbetsgivare i mer än två år, antingen under en femårsperiod som visstidsanställd eller en period då du har haft olika tidsbegränsade anställningar som följt varandra. Denna övergång sker automatiskt (5a § LAS).

Beräkningen av "LAS-dagar" kan variera beroende på hur din anställning har sett ut

När man ska räkna de två åren är det 731 "LAS-dagar" som gäller. Hur man ska beräkna dessa dagar kan dock variera beroende på hur din anställning har sett ut. Om du har haft en så kallad intermittent anställning, så beräknar man dagarna utefter hur många dagar du faktiskt har arbetat, inte antal timmar. För andra anställningar beräknar man även dagarna mellan då man inte har jobbat, det vill säga hela anställningstiden (se AD 2019 nr 56).

Sammanfattning

Om du har intermittent anställning så gäller att du behöver ha arbetat 731 dagar under en femårsperiod, för att din anställning automatiskt ska övergå till en tillsvidareanställning. Man räknar inte antalet timmar du har arbetat utan antalet dagar.

Om du inte har en intermittent anställning så gäller att hela din anställningsperiod räknas vid beräkningen av de 731 dagarna. Förutsatt att du har varit anställd i två år och tre månader i sträck, så har din anställning automatiskt övergått till en tillsvidareanställning.

Notera dock att ett kollektivavtal på arbetsplatsen kan gå före lagens bestämmelser och vad jag har angett ovan.

Min rekommendation

Först och främst rekommenderar jag dig att läsa arbetsplatsens kollektivavtal för att kolla om detta avtal reglerar något särskilt om så kallad inlasning eller intermittent anställning.

Om du behöver mer praktisk hjälp med dina frågor är min rekommendation att du kontaktar ditt fackliga förbund, om du är medlem i en sådan. Annars rekommenderar jag dig att boka tid med en av våra kunniga jurister.

Jag hoppas du är nöjd med mitt svar! Om inte är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare