När blir man "inlasad"?

Hej. Min dotter söker ett säsongsjobb hos en fd arbetsgivare där hon hade fast anställning på 50%. Hon sa upp sig för ca två år sedan då hon skulle studera utomlands. Nu behöver hon ett säsongsjobb, vilka dom söker, men de menar att de inte kan erbjuda henne någon anställning pga LAS 5§, som automatiskt leder till fastanställning, vilket de inte har utrymme för. Stämmer detta, måste de verkligen fastanställa? Hon har goda vitsord, sa upp sig själv, och önskar INTE någon fast anställning då hon åter skall studera till hösten. Kan de inte kringgå den där fasta anställningen på nåt vis?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regeln din dotters arbetsgivare hänvisar till är förmodligen 5 a § i lagen om anställningsskydd (LAS). Denna regel innebär att en allmän visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning (i dagligt tal fast anställning) när en arbetstagare har varit anställd hos arbetsgivaren i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år under antingen en femårsperiod eller under en period då arbetstagaren har haft tidsbegränsade anställningar hos arbetsgivaren och anställningarna har följt på varandra. Även ett vikariat övergår till en tillsvidareanställning när en arbetstagare har varit anställd hos arbetsgivaren i vikariat i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod.

Detta brukar kallas för att en arbetstagare blir "inlasad" och syftet med regeln är att arbetsgivare inte ska kunna missbruka användningen av tidsbegränsade anställningar.

Eftersom du beskriver att din dotter tidigare enbart har varit tillsvidareanställd (fast anställd) gäller inte regeln om "inlasning" i hennes situation. Endast om hon hade haft en visstidsanställning blir denna regel tillämplig.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mikaela LundbladRådgivare