FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott05/08/2023

När försvinner en fortkörningsböter ur belastningsregister?

Om man har kört för fort och fastnat i fartkameran den 30 juli, får böter 4 månader senare, vilket datum gäller då för gallringen från belastningsregistret? Är det 5 år från förseelsen eller 5 år från böterna skrevs ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Du undrar från vilket datum en fortkörning är kvar i registret. För att besvara denna frågan kommer jag att använda mig av lag om belastningsregister (LBR).

Enligt 17 § punkt 9 LBR ska uppgifter om böter gallras fem år efter domen, beslutet eller godkännandet av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsbot. Därför gäller detta alltså inte från själva händelsen utan från när du fick boten.

Observera att det enligt 18 § första stycket LBR anges att om det före utgången av dessa fem år har gjorts en ny anteckning som avser samma person, ska ingen av uppgifterna gallras så länge någon av den ska finnas kvar i register. Detta ska dock ej gälla om den nya anteckningen avser penningbot.

Detta innebär alltså att om du begår nya brott innan fortkörnings-bötern försvunnit ur registret, kommer alla brott att ligga kvar i registret tills det med längst tid kvar har försvunnit. Däremot inte om du fått penningböter.

Du kan även läsa mer om reglerna via denna länk.

Hoppas du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare